تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

همه چیز درباره خودروی برقی لونا | بررسی فنی لونا GRE ایران خودرو

یکی از خودرو‌های پرطرفدار وارداتی برقی، لونا نام دارد که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار ماشین ایران وارد شده است. 

همه چیز درباره خودروی برقی لونا

رویداد۲۴ | مهسا احمدی: خودروی برقی لونا یکی از محصولات پرطرفداری است که شرکت خودروسازی ایران خودرو به بازار خودروی ایران وارد کرده است و دلیل این امر نیز تمایل مردم و دولت برای وارد کردن خودرو‌های برقی جهت کاهش آلودگی هوا و سوخت است.

خودروی برقی لونا 

طی سال‌های اخیر موضوع وارد کردن خودرو‌های برقی به دلیل مزایای آن‌ها مطرح شده بود، اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه در سال جاری و با توجه به تجربه موفق کشور چین در استفاده از این خودرو‌ها شرکت خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت که خودروی برقی را وارد کشور کند.

یکی از خودرو‌های پرطرفدار وارداتی برقی، لونا نام دارد که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار ماشین ایران وارد شده است. 

همه ما با محصولات ایران خودرو، به عنوان یکی از تولیدکنندگان خودرو آشنا هستیم. شرکت ایران خودرو علاوه بر خودرو‌های تولیدی خود، در حال حاضر خودرو‌های برقی وارداتی به نام لونا را نیز به بازار عرضه کرده است که جهت نوسازی سیستم تاکسیرانی در نظر گرفته شده‌اند. 

این خودرو‌های برقی با نیروی باتری کار می‌کنند و توان باتری آن‌ها تضمین شده و دارای گارانتی است. با زمان آغاز ثبت نام ایران خودرو برای پیش‌فروش این خودروها، افراد بسیاری متقاضی خرید آن شدند. البته همان‌طور که گفتیم، این خودرو‌ها برای تاکسیرانی و حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند. 

مشخصات فنی این خودرو نشان می‌دهد که گزینه مطلوبی برای سفر‌های درون‌شهری است. در ادامه برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات فنی لونا برقی ایران خودرو را به‌طور خلاصه نام می‌بریم: 

*مجهز به موتور الکتریکی با مغناطیس مداوم

*قدرت ۱۴۹ اسب‌بخار

*گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر

*دارای گیربکس تک‌سرعته

*دارای شتاب ۹.۵ ثانیه

*حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

*مجهز به باتری لیتیوم فروفسفات

*ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت

*حداکثر توان باتری برای پیمایش ۴۱۰ کیلومتر

*مدت زمان کافی برای شارژ کامل باتری با نیروی برقی معمولی: حدود ۸ ساعت

*مدت زمان کافی برای شارژ کامل باتری با نیروی شارژسریع: ۳۰ دقیقه

*کلاس بدنه سدان

*انتقال قدرت از طریق دیفرانسیل جلو

*تعلیق جلو از طریق مک فرسون

*تعلیق عقب از طریق مولتی لینک

*طول خودرو: ۴۶۷۵ میلی‌متر

*عرض: ۱۸۳۵ میلی‌متر

*ارتفاع: ۱۴۸۰ میلی‌متر

*وزن: ۱۵۳۵ کیلوگرم

مزایا و معایب خودروی لونا ایران خودرو

این خودرو برقی به دلیل فاصله محوری مناسب و بزرگ خود، نسبت به برخی از خودرو‌های سواری فضای جادارتری برای مسافران دارد. برعکس برخی از خودرو‌ها همانند پژو ۲۰۶ که سرنشینان صندلی عقب خودرو با محدودیت جا روبه‌رو هستند، خودرو لونا gre برقی برای سرنشینان عقب فضای کافی دارد.

علاوه بر فضای بزرگ و جادار داخلی، این خودرو دارای صندوق عقب بزرگی است و شما می‌توانید حدود ۴ چمدان مسافرتی را در آن جای دهید. با وجود اینکه خودرو لونا ظاهر زیبایی دارد، اما از نظر امکانات چندان پیشرفته نیست که این موضوع از معایب اصلی آن محسوب می‌شود.

همه چیز درباره خودروی برقی لونا

اگر در خودرو لونا gre برقی نمایشگر لمسی تعبیه می‌شد، بدون شک این ماشین ارزش بیشتری نسبت به سایر خودرو‌ها پیدا می‌کرد. با این وجود تهویه اتوماتیک لونا را نمی‌توان دست‌کم گرفت. البته برقی بودن این ماشین می‌تواند یکی از مزایای اصلی آن به حساب آید. 

مزایای خودرو لونا ایران خودرو 

مجهز به ترمز کمکی اضطراری

مجهز به استارت دکمه‌ای

سواری نرم و راحت

عدم نیاز به شرایط خاص برای نگهداری

دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالا

داشتن شتاب مناسب

مجهز به کابین بزرگ و جادار

معایب خودروی لونا ایران خودرو 

نداشتن آپشن‌های ویژه و خاص

نداشتن امکانات رایج

عدم دسترسی به مراکز شارژ سریع

بررسی طراحی بدنه خودرو لونا GRE ایران خودرو

بدنه و ظاهر این خودرو جدید بسیار شکیل و زیباست و از ماشین‌های جدید تولید شده در کشور چین محسوب می‌شود. ظاهر فانتزی و خاص بدنه این خودرو می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. طراحی منحصربه‌فرد خودرو لونا تا حدودی نوین است و حتی در سایر ماشین‌های برقی نمی‌توان این طراحی را مشاهده کرد.

چهره و ظاهر لونا به دلیل چراغ‌های خاص و متفاوتی که دارد، نسبت به سایر ماشین‌های برقی زیباتر به نظر می‌رسد. علاوه بر نمای جلویی این ماشین، سقف و پنجره‌های آن نیز زیبایی خاصی دارند. ظاهر پشتی یا قسمت عقب لونا دارای چراغ‌های جدیدی است که کمک می‌کنند این ماشین لوکس به نظر برسد.

بررسی طراحی داخلی خودروی لونا GRE ایران خودرو

شاید با مشاهده ظاهر بیرونی این ماشین فکر کنید که کابین و داخل آن نیز بسیار مدرن است، اما این‌طور نیست. در واقع کابین و قسمت داخلی لونا نسبت به قسمت‌های بیرونی آن سنتی‌تر به نظر می‌رسد. اگر کمی جستجو کنید، متوجه می‌شوید که قسمت داشبورد لونا به بنز اس ۵۰۰ شباهت زیادی دارد.

به‌طور کلی طراحی داخلی لونا چندان مدرن نیست؛ اما برخی از ویژگی‌های دیجیتال آن باعث شده‌اند که متقاضیان زیادی به این خودرو علاقه‌مند شوند. برای مثال پشت آمپر لونا صفحه دیجیتال وجود دارد و همین ویژگی یکی از خصوصیات مدرن لونا gre برقی به حساب می‌آید. با وجود اینکه این ماشین خیلی جادار است، اما صندلی‌های آن چندان استاندارد نیستند.

مشخصات فنی لونا 

لونا جی آر‌ای از یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم با قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر استفاده می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد لونا را به حدود ۹.۵ ثانیه می‌رساند. چنین شتابی قطعا برای خودرو‌های بنزینی هم‌قیمت به راحتی قابل دستیابی نیست، اما لونا به عنوان یک ماشین الکتریکی با ارائه نهایت گشتاور در لحظه می‌تواند خیلی راحت‌تر از رقبای بنزینی شتاب بگیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برای جاده‌های ایران کاملا کافی به نظر می‌رسد.

انرژی مورد نیاز جهت به گردش درآوردن شفت موتور توسط یک باتری لیتیوم فروفسفات به ظرفیت ۴۳.۹ کیلووات ساعت تامین می‌شود که در شرایط استاندارد، پیمایش مسافتی در حد ۴۱۰ کیلومتر را ممکن می‌سازد. البته این میزان پیمایش احتمالا در عمل حدود ۲۰ درصد کمتر خواهد بود. همچنین شارژ کامل باتری با برق معمولی نزدیک ۸ ساعت طول می‌کشد، اما با شارژ سریع تنها ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا باتری از ۲۰ به ۸۰ درصد برسد.

امکانات ایمنی خودروی لونا    

دو کیسه هوا 

سامانه کنترل پایداری الکتریکی 

سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

امکانات رفاهی خودروی لونا

استارت دکمه‌ای

فرمان کمکی برقی 

سنسور نور

سنسور باران 

سنسور پارک عقب 

ترمز پارک برقی 

تریم داخلی پارچه‌ای 

تهویه اتوماتیک 

جلو آمپر دیجیتال

رقبای خودروی لونا GRE ایران خودرو

بعد از بررسی بازار خودرو‌های کشور می‌توان متوجه شد که هنوز رقیبی برای لونا در کشور ایران حضور ندارد. البته برخی از ماشین‌ها همانند KMC J۷ که برقی هستند و برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شوند، می‌توانند فعال‌ترین رقیب لونا به حساب آیند.

علاوه بر این خودرو مخصوص حمل‌ونقل عمومی، آریزو ۵ نیز یکی دیگر از ماشین‌های برقی است که رقیب خودرو لونا خواهد بود. در واقع در حال حاضر تنها این ۲ خودرو نام‌برده‌شده اصلی‌ترین رقبای این ماشین برقی تازه‌نفس هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما